Kayısı Çiçek Monilyası

Kayısı Çiçek Monilyası

Kayısı Çiçek Monilyası. Mantari bir hastalık olan kayısı çiçek monilyası, kayısıcılık yapılan tüm bölgelerde meydana gelmektedir. Hastalık çiçek sapı, meyve ve sürgünlerde zarar meydana getirmektedir. Hastalığın ilk belirtileri; çiçeklenmeden hemen sonra, çiçeğin taç yaprakları üzerinde başlangıçta yağ lekesi şeklinde ortaya çıkmaktadır. Zamanla çiçeğin tümü hastalanarak kahverengine dönüşmektedir. Kuruyan çiçekler genellikle dalda uzun süre asılı olarak kalmaktadırlar. Özellikle hastalık çiçek sapından dala geçer. Hastalanan dalın kabuğu altında kahverengi lekeler oluşur ve bir süre sonra dal tamamen kurumaktadır.

Hastalık etmeni dal üzerinde gelişerek yaprakları da hastalanması olasıdır. Ayrıca Hastalık kapmış yapraklar yaprak sapıyla birlikte kahverengileşir. Özellikle Dal ile birlikte kuruyarak, bir süre dalda asılı kalırlar. Meyvelerde ise ilk belirtiler, hastalanma noktasında kahverengi leke oluşumu ile başlar. Zamanla tüm meyveyi kaplamaktadırlar. Lekelerin etraflarında açık kahverengi halkalar vardır. Özellikle  Çürüklük meyve etinin içine doğru gelişir, zamanla meyve fungus sporları ile kaplanmaktadırlar. Genelde Bu meyveler suyunu kaybederek mumyalaşır ve dalda uzun süre asılı kalmaktadır.

Kayısı Çiçek Monilyası Bahar aylarında püstüller halindeki spor kitleleri, yağmur damlaları ve sarsıntıyla çevreye yayılıyor. Nemli havalarda çiçekler üzerinde spor kitleleri gözle görülebilirken, enfeksiyona uğramış çiçekler kahverengi bir renk alıyor. İlerleyen zamanlarda ise hasta çiçekler çiçek sapları üzerinde kıvrılıp kuruyarak zamk akıntısı ile birlikte dallar üzerinde asılı kalıyor. Hastalık çiçeklerin yanı sıra yaprakları da enfekte edebiliyor. Kurumuş çiçekler ve yapraklar kış ve ilkbahar ayları süresince dallarda asılı kaldıkları takdirde gelecek dönem enfeksiyonlarına da kaynaklık edebiliyor.

Kültürel Önlemler: Kayısı Çiçek Monilyası Yağışın çok fazla olduğu yıllarda, hastalık şiddeti normalden daha yüksek olacağı için, ilaçlama programının başarısı beklenenden daha düşük olur. Bu riski en aza indirebilmek için kimyasal mücadelenin en uygun şekilde yapılması ve kültürel önlemlere titizlikle uyulması gerekmektedir.  Ayrıca Hastalığın görüldüğü bahçelerde ağaçlar üzerindeki tüm kuru dallar budanıp, yakılmalı. Mumyalaşarak ağaç üzerinde kalmış ve yere düşmüş meyveler toplanarak yok edilmelidir. Kimyasal Mücadele: 1.İlaçlama: Çiçeklenme başlangıcında (%5-10 çiçek açtığında). 2.İlaçlama: Tam çiçeklenmede (%90-100 çiçek açtığında) yapılması gereklidir.

 

 

 

Similar Posts

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir